DUCATI

 

 

Home996SS2R800Darmah900SVManualsLinksContact

De 900SV in aktie tijdens de Cees van Dongen Demoraces in Nieuwekerk aan de IJssel op 20 April 2008

26 januari 2008. De eertste proefrit met de Ducati 900SV is een feit!!!

GileraMotorfietsen is altijd mijn grote passie geweest. Na de nodige brommers was het op mijn 18e hoogtijd op het geliefde roze papiertje te bemachtigen.
Aangezien het zakgeld toen niet voldoende was om een behoorlijke motor aan te schaffen werd de zwaar opgevoerde GILERA omgebouwd tot motor. De motor moet bij de Rijksdienst voor wegverkeer gekeurd worden en uiteraard voldoen aan alle wettelijke eisen. Het lukte in een keer om de fiets door de keuring te krijgen en ik was klaar voor de weg! De hoogtoeren gillende GILERA voldeed al snel niet meer aan de eHonda 500Fourisen die door mij werden gesteld en werd er op zoek gegaan naar een betere snellere en vooral zwaardere motor. Deze werd gevonden in de vorm van een HONDA 500Four. Deze kende overigens maar twee  standen (te hard en veel te hard).Uiteraard kon ik ook daar niet met de steeksleutels vanaf blijven. De HONDA werd volledig opgeknapt en heeft vele jaren als woon-werk paard gefungeerd.

Nadat de HONDA enkele jaren werkeloos in de schuur had gestaan werd het hoogtijd voor een hernieuwde ontdekking van de motor.  Aangezien de HONDA inmiddels bijna vergaan was werd het hoog tijd voor een nieuwe keuze. DUCATI had altijd al mijn interesse maar de middelen waren er tot dat moment nog niet voor. In 2000 was het zover en na een bezoek aan De Biggelaar met Harrie (van Rooij) kon ik me niet meer inhouden. Harrie kocht een 900SS en ik op hetzelfde moment een gloednieuwe 748E. 

Ducati 748EVolgens Jan van den Biggelaar was het vermogen van de 748E meer dan voldoende. Nadat ik er een paar maanden op rondgereden had was het tijd voor iets met meer pit. Het koppel van de 996 was meer iets voor mij en de 748E werd met de nodige bijbetaling omgewisseld voor een 996S.

Helaas reed ik de 996S na 7 weken in Frankrijk bovenop een stoomwals en was total-loss. Ik lag met de nodige botbreuken in het ziekenhuis, maar dat weerhield me niet om vanaf die plek telefonisch weer een nieuwe 996S te bestellen.

 

Door de Biggelaar werd een van oorsprong gele 996S behoorlijk gepimpt (carbon oliebak, nodige carbon werk, Pista uitvoering, termioni's, donkere kuipruit, in kleur gespoten spiegels etc.). Zodra ik weer kon lopen werd de DUC opgehaald en maakt tot op de dag van vandaag nog deel uit van de verzameling DUCATI's.

Ducati 996S   Ducati 996S

Ducati Monster S2R800

 

In 2006 haalde ook Katja haar motor rijbewijs (in één keer!). En mocht direct daarna ook een motor uitkiezen. Katja had een ruime keuze zolang het maar om een rode DUCATI monster S2R800 ging!!.

Na de verhuizing naar Veen werd in de garage ingericht als DUCATI werkplaats en werd het tevens tijd voor een nieuw sleutelproject. Via een Ericsson collega (Nico Spook) werd overgegaan tot de aanschaf van een DUCATI 900SD (Darmah). Een prachtige koningsasser die reeds met één zuiger op de schroothoop stond.

In augustus van 2006 werd de steeksleutel ter hand genomen om de Darmah volledig te renoveren. De meeste onderdelen waren dermate aangetast dat het verstandiger was om de motor naar eigen smaak op te bouwen. Uiteindelijk werd gekozen voor een café racer. Klik hier voor de foto's van het renovatie project van de Darmah of op de blog.

Inmiddels schrijven we augustus 2007. Slechts enkele klussen resteren nog namelijk de ketting, remleidingen, uitlaat, spuitwerk en het zitje. Eigenlijk hoogtijd voor een nieuw Ducati renovatie project..

 

 

Inmiddels is het 14 December 2007, anderhalf jaar bouwen zit er op en het is eindelijk zo ver dat de DUC 900SV gestart kan worden. Uiteraard doen we dat samen met Wim en Katja bij de Biggelaar. Ongelooflijk maar waar, één keer kicken voor de olie, contact aan, vervolgens één trap ... en hij loopt!

Klik hier om transformatie foto's te bekijken van het ombouwproject van de Ducati Darmah 900 SD naar de 900SV

 

 

Ducati Darmah 900SD

Uiteraard worden de DUCATI's regelmatig uitgelaten. Jaarlijks worden lokaties bezocht waar de weg uit meer bochten dan rechte stukken bestaat. Kijk voor enkele van de ritten van de afgelopen twee jaar op www.bikelog.nl. Wil je de laatste status van de voortgang van het DUCATI 900SV restauratie project zien ga dan voor de laatste status naar http://life.todays.nl.


 

Logo Marca Moto

 

Model:

996S (2001)

Monster S2R800 (2006)

900SV (1980)

Year: 2001 2006 1980
Category: Super-bike Naked bike Sport touring (original 900SD Darmah)
Engine and transmission
Displacement: 996 cm3 803 cm3 864 cm3
Engine type: V2 L-twin, Desmodromic V2 L-twin, Desmodromic V2 L-twin, Desmodromic
Stroke: 4 4 4
Power: 123 HP @ 9250 RPM 77 HP  @ 8250 RPM 70.00 HP @ 7000 RPM
Torque: 99 Nm @ 7000 RPM 72,6 Nm @ 6500 RPM 74 Nm @ 6000 RPM
Compression: 11.5:1 10.5:1 9.3:1
Bore x stroke: 98 x 66 mm 88 x 66 mm 86 x 74.4 mm
Fuel system: Injection Injection. Marelli electronic fuel injection, 45 mm throttle body Dell'Orto PHF32mm Cabs
Valves per cylinder: 4 2 2
Gearbox: 6-speed 6-speed 5-speed
Starter: Electric Electric Kick start
Cooling system: Liquid Air Air
Transmission type Chain Chain Chain
Clutch: Dry multiplate with hydraulic control APTC wet multiplate with hydraulic control Wet, 8 plates  multiplate
Physical measures
Dry weight: 198 kg 173.0 kg 193 kg
Seat height: 790 mm 800 mm 780 mm
Wheelbase: 1,410 mm 1,440 mm 1,550 mm
Chassis and dimensions
Front suspension: Fully adjustable Showa 43mm titanium nitride coated upside-down fork Marzocchi 43 mm upside-down fork Marzocchi 38mm
Rear suspension: Öhlins progressive cantilever linkage with adjustable monoshock. Progressive linkage with Sachs adjustable monoshock. Single-sided aluminium swingarm Öhlins
Front suspension travel: 127 mm 130 mm 120 mm
Rear suspension travel: 130 mm 148 mm 93 mm
Frame type:   Tubular steel trellis Open cradle type, high tensile steel
Front tyre dimensions: 120/60-ZR17 120/70-ZR17 110/80-18
Rear tyre dimensions: 190/50-ZR17 180/55-ZR17 130/80-18
Rake (fork angle):   24.0° 59.0°
Front brakes: 4 piston calipers dual disc Brembo 2 piston capilers dual disc Brembo 2 piston capilers dual disc Brembo
Front brakes diameter: 320 mm 300 mm 280 mm 4 bold
Rear brakes: 2 piston caliper single disc Brembo 2 piston caliper single disc Brembo 2 piston caliper single disc Brembo
Rear brakes diameter: 220 mm (8.7 inches) 245 mm 280 mm 4 bold
Speed and acceleration
Top speed: 270 km/h 210 km/h 205 km/h
Power/weight ratio: 0.62 HP/kg 0.44 HP/kg 0.36 HP/kg
Fuel capacity: 17 litres 14 litres 16 litres
Manual Owners manual 996S Owners Manual S2R800 Owners manual 900SD
  Sparepart catalogus 996S Sparepart catalogus S2R800 Sparepart Catalogus 900SD
      Workshop manual 900SD
     
 

Ducati Links

© 2007, . All rights reserved. No one, for any reason, is permitted to copy the photos, graphics or text on these pages without written permission from Today's Electronics B.V.
Write the webmaster to inquire for permission or information.